Reisverhalen: De betoverende Colca Canyon

09-11-2011

Iedereen die naar Peru gaat, heeft natuurlijk Cuzco en Machu Picchu bovenaan zijn lijstje staan. Maar er zijn nog zoveel andere juweeltjes in het zuiden van het land te ontdekken, waarvan de Colca Canyon de meest ondergewaardeerde is. Veel reizigers zijn zich er niet van bewust dat dit een schitterend gebied is, tot het moment dat ze er geweest zijn.

In juni 2010 had ik voor de tweede keer het geluk dit prachtige gebied, iets buiten Arequipa, te kunnen bezoeken. Ook de rit er naar toe is (letterlijk) adembenemend te noemen, over een pas van ca. 4.800 meter, met uitzichten op besneeuwde bergtoppen en met alpaca’s, vicuna’s en lama’s die je onderweg vanaf de kant van de weg gadeslaan of gewoon even op hun gemakje de weg oversteken. De canyon is breed, waardoor je eigenlijk het gevoel hebt meer in een mooie vallei met landbouwterrassen te verblijven, dan in een echte kloof. Desondanks is het een ruige natuur met Andestoppen tot bijna 6000 meter hoog; een echte outdoor-bestemming voor reizigers die van indrukwekkende landschappen houden.

De must-see is hier de ‘Cruz del Condor’, een punt waar in de (zeer!) vroege ochtend de condors op de thermiek vanuit een diepe kloof omhoog komen zeilen. Helaas zul je er nooit het rijk alleen hebben, maar de ervaring om deze grootste roofvogel ter wereld (met een spanwijdte van soms wel 3 meter!) op zeer korte afstand te kunnen zien, is echt heel bijzonder. En ik heb geluk vandaag, want dit keer komen ze heel dichtbij boven mijn hoofd langs scheren en daarbij laten ze hun vleugels heerlijk door de zon verwarmen.

Met mijn gids ga ik hierna verder op pad. De lokale cultuur is hier nog heel traditioneel, zeker als je ervoor kiest om de wat verder weg gelegen dorpjes aan de andere kant van de rivier de Colca te bezoeken. Onderweg zie ik de locals aan het werk op hun land of met hun ezeltje over de weg naar hun huisje lopen; voor velen een zwaar bestaan en bij wie de inkomsten uit het toerisme vaak een welkome aanvulling zijn. Een oud vrouwtje met een takkenbos loopt over de weg en mijn gids stopt voor een praatje met haar. Ik vraag of ik haar prachtige verschijning op de foto mag zetten en dat vindt ze geen probleem. Ze is zeer kleurrijk gekleed met prachtig geborduurde stoffen en een hoed. In de middag maak ik een (niet heel intensieve) mountainbiketocht waarbij het bezoeken van enkele dorpjes centraal staat.

Na alle indrukken van die dag laat ik me ’s avonds heerlijker onderdompelen in de natuurlijke heetwaterbaden van de Colca Lodge, die vanwege zijn prachtige ligging aan de rivier één van de mooiste plekjes van de canyon heeft ‘veroverd’. Met een heerlijke pisco sour in het warme water genietend van een prachtige sterrenhemel maakt dit mijn verblijf in de Colca Canyon helemaal compleet.