U bevindt zich hier: HomeBestemmingen van Latijns-Amerika & Antartica Reisverhalen Brazilië Avontuurlijk en actief Pantanal, puur natuur
Reisverhalen: Pantanal, puur natuur
30-08-2010
Met een omvang van zes keer Nederland, is de Pantanal het grootste moerasland ter wereld en daarmee ook een van de belangrijkste ecologische gebieden in de wereld. Er wordt zelfs van gezegd dat het de grootste concentratie aan wild bezit. Het landschap, dat afwisselend uit grasland, klei, bos, meren en rivieren bestaat, biedt een ideale leefomgeving voor kaaimannen, capibara's, herten, tapirs en meer dan zeshonderd verschillende vogels, zoals papegaaien, ibissen, ijsvogels en de ooievaarachtige jabiru's. Het unieke ecosysteem is niet voor niets opgenomen op de lijst van werelderfgoederen van de Unesco.
Als je, zoals wij, het backpackersleven hebt ingewisseld voor iets meer comfort, merk je dat je als vanzelf ook anders met je reisvoorbereiding omgaat. Sinds enkele jaren vertrouwen we op de kennis van de experts van PagonaTravel. Met een goed gevoel zijn we dan ook van start gegaan voor onze reis naar Brazilië. In goed overleg hebben we besloten om ons te focussen op één deel van Brazilië, met de Pantanal als belangrijkste reisdoel. Logisch, als je natuurliefhebber bent en ook nog eens van fotograferen houdt. Een echte safari, maar dan in Brazilië.
Cowboys aan het werk
Na een stevige rit van enkele uren, kondigt onze chauffeur aan dat we onze lodge naderen, ofwel pousada, zoals ze dat hier noemen. Een charmante haciënda die is omgetoverd tot een sfeervolle accommodatie compleet met zwembad, waar het heerlijk ontspannen is. Nadat we hebben kennisgemaakt met de vriendelijke staff, gaan we naar onze kamer om ons even op te frissen. Wat een sfeer. In de omgeving zijn nog vele cattle farms en blijkt het vak van cowboy nog lang niet uitgestorven. Het is dan ook een imponerend gezicht om honderden koeien voortgedreven te zien worden door een handvol cowboys te paard. De droge kleigrond zorgt ervoor dat er behoorlijk wat stof opwaait als ze ons passeren terwijl we met onze four wheel drive aan de kant wachten. In de regenperiode zouden we met onze wielen in het water staan, zo verzekert onze gids ons.

Alleen in de eeuwenoude natuur
De eerste echte trip in de Pantanal doen we dus per four wheel drive. Onze gids weet over iedere plant, boom of vogel een interessant verhaal te vertellen. De nieuwe zoomlens van mijn camera bewijst zijn nut als ik een aantal ara's in de bomen zie. Wat een kleuren. We beseffen dat we helemaal alleen in de prachtige natuur zijn, waar geen enkele tekenen van civilisatie zichtbaar zijn. Dit is de Pantanal zoals die al eeuwen bestaat, zo vertelt onze gids. De volgende dag gaan we op pad per boot. Opnieuw kijken we onze ogen uit. De natuur verveelt nooit. Terwijl we de eerste dag vooral aandacht hadden voor vogels en bijzondere planten, zijn het nu vooral de dieren in en om het water die onze aandacht trekken. Opvallend zijn de aanzienlijke populaties kaaimannen in de grote rivieren en de capibara. Dit grootste knaagdier ter wereld wordt ook wel waterzwijn genoemd, zo leren we. Het is een aandoenlijk beest. Wanneer de oevers van grasland overgaan in beschutte bossen maken we ook kennis met kapucijner apen die in de bomen hun aanwezigheid laten horen. Dit is ook het leefgebied van de zeldzame jaguar. Ondanks onze speurende blikken, krijgen we die niet te zien. We zijn dan ook enthousiast wanneer we wel een tapir zien. Opnieuw toont mijn nieuwe lens zijn waarde.
Huisgemaakt diner
Als de avond valt, genieten we van een prachtige zonsondergang op de pousada. De wetenschap dat de staff een verrukkelijke maaltijd bereidt doet het water in de mond lopen. Voor de zoveelste keer bekijk ik de digitale foto's nog eens op mijn camera. De Pantanal is zonder twijfel een van de mooiste natuurgebieden die we ooit gezien hebben.